verhalen

Verrassend voorspelbaar

Anne Kozica, 25 juli 2019, 13:00
Een sterk groeiend familiebedrijf, dat zich op een kantelpunt bevindt. Standaardisering en modulering in vastgoedonderhoud, terwijl je slim maatwerk wilt leveren aan je klanten. Een andere organisatie-inrichting en tegelijkertijd het stokje doorgeven aan de volgende generatie. Een dubbele verduurzamingsopgave, zo kun je er ook naar kijken. Hoe doe je dat?

De opvolging

Twee broers vormen de directie van dit bedrijf, dat dit komend najaar 90 jaar bestaat. Beide directieleden bevinden zich in de levensfase ‘verzinken’. Er zijn geen (familie)opvolgers. Opvolging uit eigen kweek wordt in het bedrijf gezocht én gevonden. Maar is men daar klaar voor? Dat is niet de enige uitdaging. Elke jaar laat dit bedrijf in vastgoedonderhoud dubbele groeicijfers zien. Klanten prijzen hen om vakmanschap, relatieoriëntatie en visie. Het is fijn werken met deze mensen. De groei zet door, dat vraagt om versterking en tegelijkertijd willen de mannen plaats maken, overdragen en uitstappen. Willen en kunnen jullie ons daarbij helpen? Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Graag, wel in co-creatie. Want hoe meer je zelf vormgeeft aan de gewenste verandering, des te sneller zal het nieuwe verankeren.

Emotioneel én rationeel verbonden

Een extreem  hoge betrokkenheid (bijna) verdeeld over het hele bedrijf. Van de mannen op de (18) verschillende werklocaties tot en met het management team. Natuurlijk kan een bedrijf dan zo enorm groeien. De groep die het lastig heeft en worstelt met de groei, het werk en hun plek of aansturing is meteen ook de hefboom voor kwalitatieve groei; de projectleiders. Meteen hebben we een voordeel te pakken van het inzetten van de engagement scan (klik voor meer informatie). Die maakt ‘intangibles’ tastbaar en concreet. We kunnen noch willen er langs kijken.

Gewaagd en geslaagd

‘Out of onze comfort zone, lukt dat wel? Met elkaar in gesprek over wat er leeft bij de mensen. En nog wel aan de hand van een spel… Wat als ze niet meedoen, of zich niet uitspreken?’ Met deze engagement-uitkomst hoef je daar niet mee te zitten. Aan tafel in groepjes van vijf personen met een gespreksleider ‘uit eigen kweek’ ligt de onderstroom als snel bovenop de tafel. Een gemotiveerde club, die mooi werk wil leveren en zich écht onderdeel van het familiebedrijf voelen. Graag, willen ze mee op de route die het management uitzet. Ieder zijn vak, dat is de eis. ‘Wij realiseren, jullie regisseren. Neem ons wel mee dan kunnen we nog beter werken.’

Verbinding en dan...

De verbinding tussen de business uitdaging en de human agenda blijkt ook hier weer essentieel. ‘Culture eats strategy for breakfast’, ’t is altijd waar. Eerst de mens, dan de rest. Dus aan de slag om elkaar écht beter leren kennen als MT, als projectleiders en later samen. Wat is het mooi als misverstanden uit de wereld raken als mensen inzien dat ze van een ‘andere soort’ zijn. Insights brengt naast inzicht ook begrip. We bedoelen hetzelfde, maar zolang we niet afstemmen op de ander blijven we langs elkaar heen praten. Begrip maakt dat iedereen waardenvrij naar het eigen ongemak én de toekomst kan kijken. Het commitment aan het bedrijf is zichtbaar. Sterker nog, daar word je voortaan op aangesproken. ‘Werk je daadwerkelijk mee, kan ik op je rekenen als het lastig wordt? Of doe je enkel de dingen die je inspireren?’ Het laatste woord is nog niet gezegd.  

Toekomstvisie

Gelukkig zijn er publicaties als ‘De vastgoedfunctie ontrafeld’. Die helpen om vorm te geven aan de groei. Welke rol willen wij spelen naar onze opdrachtgevers, wat moeten we dan kunnen? En wat betekent dat voor onze vervolgstappen, als MT en als projectleiding? Iedereen is het erover eens dat de projectleiders hierin een cruciale rol vervullen. Waar zij nu nog opereren als op zichzelf staande BV’s, is het nodig een team te vormen.
 De vervolgstap is succesvol ingezt. Het MT heeft draagvlak bij de projectleiders gecreëerd door hen mee te nemen en bij te praten over de veranderingen. Zo gaat dat in een ‘familiecultuur’. De broers laten niet los; zij vinden nieuwe inspiratie. En zo is voor iedereen iets te winnen bij het vormgeven aan de groei. Lastig én leuk, maar dat is niet erg.
 

Wil je meer weten over wat wij kunnen betekenen in het kader van ‘strategy sense making’ of het meten, weten en werken aan betrokkenheid? Bel of mail me gerust. Ik geef graag meer informatie.