verhalen

Risico & kwaliteit

Anne Kozica, 10 april 2019, 16:00
Risicomanagement gaat over mensen, niet over systemen. Systemen faciliteren, maar de borging van kwaliteit- en risicomanagement zit in de mensen, die met die systemen werken. Het welslagen van risico- en kwaliteitsmanagement, zag één van de grootste bouwondernemingen van Nederland, gaat éérst en vooral over mensen en cultuur. State of the Art systemen en processen: die waren door de bouwgigant immers allang aangeschaft en ontwikkeld. Dat maakte de organisatie solide en degelijk, maar nog niet flexibel, extra aantrekkelijk voor opdrachtgevers en voor nieuwe werknemers, op de arbeidsmarkt. Kwaliteit- en risicomanagement werd onderdeel van een breder proces in de organisatie: van 'u vraagt en wij draaien' en het handhaven van het handboek, naar eigenaarschap en teamcoaching. Ergo: een behoorlijke cultuurverandering. Inmiddels is dat traject ruim vijf jaar ongoing. Resultaat?

Engagement overstijgt tevredenheid

‘Wij denken dat onze mensen de beste borgers zijn van kwaliteit- en risicobewust handelen’, aldus één van de verantwoordelijke bestuurders. ‘Elke twee jaar meten we het niveau van engagement in onze organisatie. Zo maken we het ongrijpbare van attitude en gedrag concreet en tastbaar. Engagement overstijgt tevredenheid; het gaat over verbondenheid, rationeel en emotioneel. De metingen geven ons een goede indicatie van de verbondenheid van mensen, niet alleen met hun werk, maar ook met hun team en met de organisatie. Ook kunnen we zien wat recente organisatieveranderingen met mensen doen. We veranderden de afgelopen tijd van een hiërarchische structuur naar werken in horizontale teams. Hierover bestond nog twijfel en sommigen vinden deze verandering, hoewel we er veel aandacht aan besteedden de kwaliteit van het werk niet ten goede komen.’ 

Op weg naar excellentie

Benchmark: in een excellente organisaties is 60% van de mensen actief betrokken (engaged). Vanaf 40% is operationele excellentie gewaarborgd (systemen zijn verankerd in het handelen van mensen). Bij 50% is een organisatie actief klantgericht. De bestuurder in kwestie: ‘Veel bedrijven in onze sector blijven hangen rond de 35%. Bij ons ligt die inmiddels op 49,7%, met een sterk verschil tussen binnen en buiten. Er is een grote groep mensen die nog maar een klein duwtje nodig heeft en dan zitten we op 50% en meer, verdeeld over de hele organisatie.’
 
Het duwtje waarover wordt gesproken, heet ‘aandacht en erkenning’. Eén van de methoden die door Target Point is ingezet om mensen inzicht te geven in zichzelf, in dit traject, is Insights Discovery. Het tweejaarlijks onderzoek geschiedt Target Point's Engagement Scan. Anne Kozica vertelt er graag meer over.